![]() |
Pierwszy kontakt, zazwyczaj telefoniczny, z firmą świadczącą usługi
odzyskiwania danych jest z punktu widzenia kryterium czasu
najważniejszy. Prawidłowo przeprowadzona rozmowa wstępna pozwala zdobyć
podstawowe informacje.
Do podstawowych pytań zadawanych podczas pierwszej rozmowy należą te o
rodzaj nośnika i jego konkretny typ, rodzaj utraconych danych (typy
plików), system operacyjny i system plików oraz maksymalny czas, w
którym dane powinny zostać odzyskane.
W przypadku uszkodzeń fizycznych nośnika znajomość jego marki i typu
pozwala na zdobycie często niestandardowych części jeszcze przed tym
jak trafi on w ręce specjalistów. Takie działania pozwalają nam w
znacznym stopniu skrócić czas procesu data recovery.
Niejednokrotnie stawaliśmy przed koniecznością sprowadzania nietypowych
nośników z zagranicy, nawet zza oceanu. W przypadku, gdy nośnik jest
wyjątkowo nietypowy (np. AS 400) stajemy przed problemem tzw. on-time
engineering, czyli skonstruowania narzędzi do odczytu i napisania
oprogramowania specjalnie dla dedykowanego problemu.
Podczas pierwszej rozmowy dowiemy się również jak zabezpieczyć nośnik i
przygotować go do transportu lub jak sprawdzić, czy przypadek jest na
tyle trudny, że wymaga ingerencji specjalistów. Czasem okazuje się, że
wystarczy użyć programu do samodzielnego odzyskiwania danych.
Rozmowa ze specjalistami odzyskiwania danych jest dopiero początkiem
procesu przywracania naszych informacji. Do czynności jakie musimy
podjąć prócz skontaktowania się, należy jedynie wysyłka uszkodzonego
nośnika lub całego komputera (najczęściej notebooka) do siedziby firmy.
Od tego momentu wszelkie czynności związane z odzyskaniem danych
przejmują specjaliści.