DSM to system zarządzający serwerem Synology. Obsługiwany jest z poziomu przeglądarki www. System jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze nawet dla użytkownika, który nigdy nie miał styczności z serwerami NAS. Interfejs użytkownika jest zbliżony wyglądem do rodziny systemów Windows. Wbudowany w system samouczek pomoże zapoznać się z praktycznie każdą funkcją systememu DSM. Każdy z Was może zapoznać się z pełni działającym systemem DSM 6.0, który jest dostępny pod adresem https://www.synology.com/pl-pl/dsm/live_demo.
Poniżej prezentujemy pare screenów obrazujących wygląd Disk Station Managera:.
Od niedawna dostępna jest nowa wersja systemu DSM nosząca numer 6.0. Producent wprowadził w niej m.in. obsługę linuksowego systemu plików Btrfs. Btrfs to zaawansowany system plików umożliwiający m.in. kompresowanie danych, automatyczne dopasowanie się do rodzaju dysku/ów, wykorzystanie snapshotów, a także obsługę różnych wersji RAID. Niestety opcja ta nie jest dostępna dla tańszych modeli, do których zalicza się również testowany DS216j.
Ponadto wprowadzono modularyzację systemu tzn., że niektóre z dostępnych do tej pory wbudowanych funkcji takich jak edytor tekstu, obsługi PHP czy Web Station dostępne są teraz jako osobne pakiety. Dzięki temu możliwe jest ich szybsze aktualizowanie i rozbudowanie o nowe funkcje, bez konieczności aktualizacji całego systemu DSM.
Pojawił się również pakiet MailPlus, który pozwala na utworzenie własnego serwera pocztowego na serwerze Synology. Wchodzący w skład pakietu klient pocztowy obsługiwany z poziomu przeglądarki www posiada wygodny interfejs użytkownika oparty na RoundCube. Obsługuje m.in. filtry pocztowe, etykiety, integrację z notatnikiem Note Station, importowanie kontaktów, wysyłanie wiadomości z opóźnieniem, a także możliwości zmiany wyglądu. Dostępna jest również aplikacja mobilna MailPlus dla Androida, Windows Phone i iOS.
System rozszerzono również o pakiet SpreadSheet czyli arkusz kalkulacyjny. Co prawda nie oferuje on tak sporych możliwości jak Excel, ale można w nim używać kilku formuł, współpracować z innymi osobami nad jednym dokumentem, zapisywać listy dokonanych zmian, szyfrować arkusze jak i udostępniać dokumenty osobom trzecim.
Oczywiście nowe opcje pojawiły się również w menadżerze plików, funkcjach kopi zapasowych i replikacji.
Ciekawą opcją jest również Synology Hybrid RAID (SHR) czyli automatyczny system zarządzania macierzą RAID, pozwala on przede wszystkim zarządzać grupami RAID modyfikować, poszerzać itp. bez specjalistycznej wiedzy technicznej, a więc żaden użytkownik nie będzie miał z tym problemu. Więcej na temat Synology Hybrid Raid możemy dowiedzieć się na stronie producenta.
Warto też zaznaczyć, że urządzenie można obsługiwać z poziomu swojego smartfona w tym celu musimy pobrać odpowiednią aplikację. Poniżej kilka screenów.
Ten artykuł nie był jeszcze komentowany. Bądź pierwszy - dodaj swoją opinię.