Bootowalny pendrive USB + multiiso menu
Tworzenie menu graficznego
Aby urozmaicić nasze menu możemy: ustalić kolory czcionki w menu, wybrać kolory podświetlenia, ustalić pozycję wyświetlania menu
oraz co najciekawsze, możemy wykorzystać własną grafikę jako tło menu.
Aby tego dokonać na dysku twardym (nie na pendrive'ie) rozpakowujemy ściągnięte wcześniej archiwum
zawierające gfxboot + cpio + skrypty, które posłużą
nam do stworzenia graficznego menu.
Po rozpakowaniu archiwum "gfx.zip" struktura katalogów powinna wyglądać następująco:
Własną grafikę przygotować można przy wykorzystaniu darmowego edytora grafiki Gimp, który
w dostępny jest tutaj.
Po ściągnięciu i rozpakowaniu uruchamiamy Gimpa. Domyślnie nasze menu posiada rozdzielczość ekranu
wynoszącą 800x600 i taką wybieramy w Gimpie otwierając menu "Plik" -> "Nowy" lub naciskając klawisze "CTRL - N".
W nowootwartym oknie ustawiamy rozdzielczość 800x600 a w opcjach zaawansowanych rozdzielczość X oraz Y na
150,000:
Są to istotne parametry, bez ustawienia których nie zobaczymy grafiki uruchamiając naszego pendrive'a.
W nowootwartym oknie przygotowujemy lub wklejamy interesującą nas grafikę po czym zapisujemy ją wciskając
kombinacje klawiszy SHIFT + CTRL + S lub też korzystając z menu "Plik" -> "Zapisz jako". W otwartym oknie wybieramy
format JPG (rozwijając podmenu "Wybór typu pliku") i zapisujemy naszą grafikę pod nazwą "back.jpg".
BARDZO WAŻNE: należy zapisać plik JPG z ustawieniami identycznymi jak poniżej:
Następnie kopiujemy zapisany przed chwilą plik "back.jpg" do podkatalogu "files" w rozpakowanym niedawno katalogu "gfx" (który znajduje się
na dysku twardym).
W katalogu "files" znajduje się plik konfiguracyjny "gfxboot.cfg", który jest odpowiedzialny za wygląd
oraz położenie naszego menu.
Istotne parametry:
menu_start_x=50 <- odpowiada za położenie menu - oś X
menu_start_y=95 <- odpowiada za położenie menu - oś Y
menu_max_entries=15 <- maksymalna ilość wyświetlanych jednocześnie na ekranie pozycji w menu
menu_text_normal=0xffffff <- kolor tekstu poszczególnych pozycji w menu
menu_text_select=0xff0000 <- kolor podświetlonej pozycji
Po wyedytowaniu interesujących nas opcji zapisujemy plik i generujemy nasze nowe menu poprzez uruchomienie
skryptu "utworz-menu.cmd" znajdującego się w katalogu "gfx". Po jego uruchomieniu w katalogu
"gfx" utworzony zostanie plik o nazwie "menu", który kopiujemy do naszego pendrive'a do katalogu "/boot/gfx/"
nadpisując znajdujący się tam poprzednik.
Efekty naszej pracy sprawdzamy za pomocą MobaLiveCD lub RMPrepUSB.
Każde z podmenu może mieć własną, indywidualną grafikę.
Wystarczy w opisany powyżej sposób przygotować odpowiednie menu, zmieniając
mu nazwę np. na menub i dopisać w pliku konfiguracyjnym danego podmenu (w naszym przypadku
/grub/boot/submenuX.lst) nową nazwę: "gfxmenu /boot/gfx/menub".
Ten artykuł komentowano 171 razy. Zobacz komentarze.